De fractie PvdA/GL stelt vragen over de mogelijkheid van batterijtreinen op het traject Almelo – Mariënberg.
TWENTERAND – In de Statenvergadering d.d. 20 juni 2018 is de motie “Elektrificatie spoorlijnen, met name Almelo – Mariënberg” unaniem aangenomen. In de overwegingen van deze motie is opgenomen dat de spoorverbinding Almelo – Mariënberg het enige traject is dat in de directe invloedsfeer van de provincie Overijssel ligt. Bovendien wordt aangegeven dat door de reizigersvereniging ALMA veelvuldig aandacht is gevraagd voor elektrificatie van de eerder benoemde spoorverbinding en er veelvuldig klachten zijn over de huidige dieseltreinen.
Gedeputeerde Staten is met deze motie verzocht om voor 1 januari 2019 een plan van aanpak en investeringsvoorstel te realiseren. Ondertussen is er in de commissie verkeer en vervoer, d.d. 24 maart 2021, gesproken over elektrische treinen die voorzien zijn van batterijen (batterijtreinen). Uit deze commissie komt naar voren dat Gedeputeerde Boerman, gesteund door de ROKOV, toezegt medewerking willen verlenen aan een door ProRail geïnitieerde pilot inzake batterijtreinen.
Op basis van voorgaande heeft de fractie PvdA GroenLinks Twenterand een aantal vragen aan het college:
1. Deelt het college de mening van de fractie van de PvdA GroenLinks dat, met betrekking tot de verbindingslijn Almelo – Mariënberg, batterijtreinen een mooie (tussen)oplossing of zelfs een goed alternatief is voor elektrificatie van deze verbindingslijn?
2. Is het College bereid om het gesprek met Gedeputeerde Staten aan te gaan over, en zich in te zetten voor deelname aan de pilot inzake batterijtreinen voor de verbindingslijn Almelo – Mariënberg?