De gemeente heeft te weinig tijd om alle aspecten van inwoning volledig in kaart te brengen.
TWENTERAND – Op vragen van GBT over inwoningsituaties deelt het college mee daarmee bekend te zijn. Volgens een lijst uit 2018, die niet compleet was, maar enkel gebaseerd op de gegevens vanuit Belastingen, waren er toen al zeker 65 gevallen van inwoning.
Daar waar het “inwoongedeelte” vrij komt kan dit deel gewoon weer bewoond worden mits men blijft voldoen aan de vereisten van inwoning: één bouwmassa, waarbij zowel beneden- als bovenverdieping (indien van toepassing) met elkaar zijn verbonden. Daarnaast kan het inwoondeel op dit moment worden omgezet naar een reguliere woning door toepassing van het beleid Erventransitie. De compensatiewoning mag eveneens worden ingezet om een “inwoondeel” van een woning af te splitsen tot een zelfstandige woning.
In het kader van de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) dient een inwoonsituatie een eigen huisnummer te hebben. Ook worden in het kader van de gemeentelijke heffingen voor het inwoondeel OZB, afvalstoffenheffing etc in rekening gebracht (deze huishoudens hebben namelijk ook eigen afvalbakken etc).
Zoals aangegeven gaat het in ieder geval om minimaal 65 inwoningssituaties. Wanneer we kiezen voor een inventarisatie dient de gemeente daar ook een vervolg aan te geven. De inventarisatie zelf en het vervolg vragen maatwerk en dus extra personele capaciteit die op dit moment niet beschikbaar is. Er ligt namelijk al een werkvoorraad m.b.t. de behandeling van principeverzoeken en bestemmingsplanherzieningen. Het college vindt het belangrijk dat de dienstverlening aan inwoners en bedrijven zo optimaal mogelijk plaatsvindt en daarom geven wij het wegwerken van die werkvoorraad prioriteit hetgeen momenteel de volledige inzet vraagt van de aanwezige personele capaciteit.