4°C
Bewolkt
« Terug naar overzicht
Algemeen

’t Groeipunt adopteert het V-monument van Vroomshoop

· 452× bekeken

VROOMSHOOP - Op het Vredesplein in Vroomshoop waren pakweg 55 leerlingen van de basisscholen Nieuwoord en ’t Groeipunt met hun leerkrachten op vrijdagmorgen 5 april bijeen voor de jaarlijkse adoptie van het monument van vrede, vrijheid en recht. Voorzitter Hans Nieboer van het 4 mei comité Vroomshoop vertelde de basisschoolleerlingen hoe in Vroomshoop vorm en inhoud aan het herdenken wordt gegeven. Ook werd een nadere uitleg geven over de symboliek van het monument.
De leerlingen van Nieuwoord werd dank gezegd voor hun inzet tijdens een uiterst actief jubileumjaar van het lokale comité, waarbij ook het nieuwe bevrijdingsreliëf werd onthuld. Als dank kreeg de basisschool uit handen van penningmeester Mariska Eggens van het 4 mei comité Vroomshoop een oorkonde uitgereikt.

In het grand café van Het Punt werden de leerlingen op een drankje onthaald. Vervolgens werd samen de indringende documentaire “Een ware bevrijding” over de bewogen Bevrijdingsdag op 5 april 1945 in Vroomshoop in het theater bekeken. De jonge aanwezigen waren zichtbaar onder de indruk van de doorleefde verhalen van de oud-gegijzelden, die ten tijde van de bevrijding nog kinderen waren. Als afsluiting werd een bezoek gebracht aan het bevrijdingsreliëf aan het Zwolsekanaal. Daar werd geluisterd naar het door oud-Vroomshoper Alberto Stegeman vertelde verhaal over de bevrijding van Vroomshoop.

De leerlingen van de nieuwe adoptieschool ’t Groeipunt werken actief mee aan de herdenkingsplechtigheid op het Vredesplein op zaterdagavond 4 mei aanstaande.

 
Bekijk het volledige archief ›
soccerball.png

Topscorer met het voetbalnieuws

Benieuwd naar het laatste voetbalnieuws? Iedere week houden we je op de hoogte. Je leest het op Delta FM.nl.

Naar voetbalnieuws ›
pb000018.jpeg

Uit je dak met de Single Top 30

Luister a.s. zaterdag ook weer naar alle hits uit de Single Top 30, met op het halve uur het Entertainmentnieuws.

Ga naar de hitlijst ›