4°C
Bewolkt
« Terug naar overzicht
Algemeen

Reizigersvereniging ALMA start petitie voor een spoorverbinding Almelo-Groningen.

· 569× bekeken

TWENTERAND - Reizigersvereniging ALMA vindt dat de spoorlijn Almelo-Mariënberg moet worden geëlektrificeerd en moet worden doorgetrokken via Hardenberg, Emmen en Stadskanaal naar Groningen.
Reizigersvereniging ALMA is momenteel niet te spreken over de dienstverlening op het traject Almelo-Hardenberg. Sinds de doortrekking van de lijn in 2016 naar Hardenberg heeft de spoorverbinding te maken met een onbetrouwbare dienstverlening. Volgens de vereniging slaagt Arriva er niet voldoende in de problemen met de treinen van het type LINT onder controle te krijgen.

Reizigersvereniging ALMA heeft hierover op 27 juni j.l. een brief gestuurd naar Gedeputeerde Staten van Overijssel. De provincie is uiteindelijk verantwoordelijk voor een goede treindienst. Reizigersvereniging ALMA ziet als beste en meest duurzame oplossing het elektrificeren van de lijn en daarbij tevens de mogelijkheid voor heropenen van het in 1975 gesloten station Bergentheim.

In 2013 heeft de provincie een onderzoek laten verrichten naar elektrificatie. Uit dit onderzoek blijkt dat bij het uitvoeren van de treindienst naar Hardenberg er € 500.000 p/j meerkosten zijn aan vervuilende dieselbrandstof ten opzichte van elektrisch aangedreven treinen, € 200.000 p/j meerkosten aan extra onderhoud, immers elektrische treinen hebben minder onderhoud en €50,000 meer leasekosten ook per jaar.
Daarbij komen nu ook de extra kosten voor inzet van bussen, extra reparatie, inzet van vervangende treinen van het type SPURT uit Gelderland en het stand-by houden van minimaal 1 bus. De vereniging is bekend dat deze kosten voor rekening van de vervoerder Arriva komen.

In de concessie met vervoerder Arriva is door de provincie bepaald dat er gereden wordt met twee dieseltreinen. De concessie heeft een looptijd tot 2028. Omdat de problemen zich blijven voordoen heeft de vereniging dit ook kenbaar gemaakt bij diverse instanties, zoals het ROCOV-Twente en de werkgroep SPOOR. Het bestuur heeft ook een gesprek gehad met ambtenaren van de provincie Overijssel en de regiodirecteur van Arriva.

Door verlenging van de treindienst naar Hardenberg zonder geschikt materieel in te zetten, hebben wij te maken met een alsmaar voortdurende onbetrouwbare dienstverlening. Voor verlenging van de treindienst naar Hardenberg moest ook station Geerdijk gesloten worden. Geerdijk is hierdoor verstoken van elke vorm van openbaar vervoer.

De reizigersvereniging is niet te spreken over de voorgestelde zgn. robuuste oplossing van de provincie Overijssel om een derde dieseltrein van het type LINT in te zetten. De vereniging ziet dit niet als een betrouwbare duurzame oplossing en blijft daarom kiezen voor elektrificatie.

In 1998 werd het regeringsbesluit onder de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat mevr. Jorritsma genomen om spoorlijn Almelo-Mariënberg op te heffen. De reizigersvereniging heeft zich toen in Den Haag met succes verzet tegen opheffing van deze toenmalige onrendabele spoorlijn.
Voor een duurzame rendabele exploitatie vindt Reizigersvereniging ALMA dat de lijn doorgetrokken moet worden naar het Noorden, een langgekoesterde wens van de mensen in de Veenkoloniën. Er ontstaat hierdoor een rechtstreekse verbinding tussen de universiteitssteden Enschede en Groningen. De verwachting is dat er een significante toename van reizigers op het traject zal zijn.

De vereniging heeft de wens tot elektrificatie kenbaar gemaakt aan de drie betrokken provincies Overijssel, Drenthe en Groningen. Uit recent onderzoek van onderzoekbureau Witteveen+Bos uit Deventer blijkt dat een verbinding van Twente naar het Noorden bij een goede samenwerking tussen de verantwoordelijke bestuurders kansrijk is. De baten en lasten zijn nagenoeg in evenwicht.

Reizigersvereniging ALMA constateert een verdeeldheid in beleid tussen de bevoegde instanties. De provincie Drenthe kiest voor gedeeltelijke verbreding van de N34 (Emmen-Groningen), de provincie Overijssel heeft te kennen gegeven geen aanleiding te zien in een onderzoek naar doorgaande verbindingen. De provincie Groningen heeft wel ambities voor doortrekking van de lijn naar Emmen via Stadskanaal.

Als maatschappelijke organisatie ziet de reizigersvereniging het als haar taak bestuurders op hun verantwoordelijkheid te wijzen om eindelijk een realisatiebesluit te nemen over de spoorlijn Twente-Groningen.
Op 3 november is Reizigersvereniging ALMA een petitie gestart om te komen tot een directe spoorverbinding Almelo-Groningen. In mei 2018 wil de reizigersvereniging de petitie aanbieden aan de Tweede Kamer in Den Haag.

De petitie is te vinden op www.petities.nl en ga dan naar Spoorverbinding Almelo-Groningen.
Ook via de website www.reizigersverenigingalma.nl is een directe link naar de petitie te vinden.

 
Bekijk het volledige archief ›
soccerball.png

Topscorer met het voetbalnieuws

Benieuwd naar het laatste voetbalnieuws? Iedere week houden we je op de hoogte. Je leest het op Delta FM.nl.

Naar voetbalnieuws ›
pb000018.jpeg

Uit je dak met de Single Top 30

Luister a.s. zaterdag ook weer naar alle hits uit de Single Top 30, met op het halve uur het Entertainmentnieuws.

Ga naar de hitlijst ›