4°C
Bewolkt
« Terug naar overzicht
Algemeen

Vier Twenterandse scholen van start met de Bibliotheek op School

· 1324× bekeken

TWENTERAND - Op donderdag 23 januari vond op de Kennedyschool in Vroomshoop, in aanwezigheid van wethouder Hidde Visser, de ondertekening plaats van een samenwerkingsovereenkomst tussen vier Twenterandse scholen en de Bibliotheek Twenterand. Het betreft een samenwerking in het kader van het project de Bibliotheek op School. Dit project gaat in 2014 van start op PC Dalton Basisschool De Maten in Den Ham, OBS De Blokstoeke in Westerhaar, en CBS Kennedyschool en CBS De Linde in Vroomshoop.

Met de ondertekening van deze overeenkomst gaan de vier scholen en de bibliotheek voor tenminste drie jaar een nieuwe fase van intensieve samenwerking in. Doel is te komen tot een vernieuwde educatieve aanpak, waarbij de basisscholen een volwaardige (digitale) schoolbibliotheek realiseren. De bibliotheek levert daarbij een bijdrage aan taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid op basisscholen.
De Bibliotheek op school (dBoS) is een landelijk concept voor het primair onderwijs waarin bibliotheken en scholen structureel samenwerken om het lezen bij kinderen te vergroten, zowel op school als thuis. Voordelen hiervan zijn ondermeer betere taal- en leesvaardigheden en mede daardoor betere informatievaardigheden. In veel Overijsselse gemeenten wordt het concept momenteel uitgerold. De provinciale doelstelling is daarbij dat in 2016 50% van alle basisscholen zijn aangesloten op de Bibliotheek op School

Wat biedt de Bibliotheek op school? Naast een collectie op de scholen zijn andere elementen van de Bibliotheek op School:
- Elke leerling ontvangt een bibliotheekpas, die bruikbaar is op school en in bibliotheek Twenterand
- Een digitale portal met een uitleensysteem, dat aansluit bij het bibliotheeksysteem van de 4 vestigingen van de bibliotheek.
- Mogelijkheid tot klassikaal lenen
- Inzet van een leesconsulent voor de opzet en het onderhoud van de schoolbibliotheek, maar ook voor ondersteuning bij leesbevorderingsprojecten en lessen mediawijsheid
- In alle groepen is ruim aandacht voor vrij lezen door de leerlingen, minimaal 15 minuten per dag
- De bibliotheek geeft adviezen over een gestructureerde aanpak van leesbevordering en mediawijsheid en het opstellen van een lees- en mediaplan.
- Alle scholen nemen deel aan de Monitor voor het jaarlijks meten en vergelijken van leesattitude, leesniveau en leengedrag van de leerlingen, maar ook het leesklimaat en leesbeleid van de school.

Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen of ze lezen of niet. Onderzoek toont aan dat lezers niet alleen hoger scoren op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie. Leren begint bij lezen. Wie kan lezen en teksten begrijpt, kan kennis verwerven en zich
ontwikkelen. Een goede taalbeheersing zorgt ervoor dat kinderen betrokken zijn bij wat er om hen heen gebeurt. Zo kunnen kinderen beter meekomen in de (digitale) samenleving en daar heeft iedereen belang bij.

 
Bekijk het volledige archief ›
soccerball.png

Topscorer met het voetbalnieuws

Benieuwd naar het laatste voetbalnieuws? Iedere week houden we je op de hoogte. Je leest het op Delta FM.nl.

Naar voetbalnieuws ›
pb000018.jpeg

Uit je dak met de Single Top 30

Luister a.s. zaterdag ook weer naar alle hits uit de Single Top 30, met op het halve uur het Entertainmentnieuws.

Ga naar de hitlijst ›