4°C

Bericht uit Sint-Petersburg, handelsmissie 2013 dag 1

· 1900× bekeken

SINT-PETERSBURG - Dag 1: aankomst Sint-Petersburg, ontvangst consulaat
Van woensdag 3 t/m zaterdag 6 juli is een groep van zo'n 30 ondernemers, vertegenwoordigers van gemeente en provincie en van culturele instellingen voor een handelsmissie naar Sint-Petersburg vertrokken. Doel van de bijeenkomst is zoveel mogelijk contacten leggen die uiteindelijk wellicht kunnen leiden tot contracten. Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand nemen burgemeester Visser, als delegatieleider, en wethouder Oordt van economische zaken deel aan deze missie. Beiden doen gedurende de reis enkele malen persoonlijk verslag van hun ervaringen.
Vandaag de ervaringen van woensdag 3 juli, dag 1 van de handelsmissie 2013.

Burgemeester Visser:
“Op woensdagochtend 3 juli worden we hartelijk welkom geheten door Renate Eggengoor van de Rabobank Noord-Twente. We vertrekken met de bus richting het vliegveld in Düsseldorf, want daar vandaan vliegen we. Bij aankomst op het vliegveld van Sint-Petersburg staan er rijen voor de paspoortcontrole, maar uiteindelijk zijn we er toch nog vrij snel doorheen. De weg van het vliegveld naar de stad is niet meer te herkennen in vergelijking met vroeger. Toen zaten er gaten in de weg. Nu ziet de weg er goed onderhouden uit. Het gras is keurig gemaaid en er hangen zelfs bloembakken aan de lantarenpalen. Er rijden westerse auto's. 's Avonds horen we dat hier 400.000 auto's geassembleerd worden.
We rijden het laatste stuk langs het kanaal rond het oude centrum. Marie-Thérèse ter Haar, zij is één van de reisleidsters, vertelt dat het oude centrum van Sint-Petersburg ontworpen is als de grachtengordel van Amsterdam. We rijden een stukje over de Nevski Prospekt, de winkelstraat van Sint-Petersburg. Het hotel is om de hoek. Het eten is prima, maar niet vergelijkbaar met het Westen: veel salades, gehaktballen en goulash.
's Avonds worden we ontvangen door de Nederlandse consul-generaal Jennes de Mol. Hij ontvangt ons op de Nederlandse residentie aan de Neva. Het is een schitterend oud pand met uitzicht op de paleizen langs de rivier. Ook om 22.00 uur is het nog volop licht met de langzaam ondergaande zon over de Neva. De Nederlanders die voor langere tijd in Sint-Petersburg wonen en werken zijn uitgenodigd. De meesten doen het goed. Ik bedank de consul-generaal en houd een korte inleiding over het belang van samenwerking tussen cultuur en economie. Dat doen we ook door onze handelsmissie te combineren met het optreden van de Vriezenveense Harmonie in de Hermitage. We maken nog een groepsfoto op de trappen van het consulaat.
Daarna splitst de groep zich. Met onder andere wethouder Johan Oordt en raadsleden Gerjan Smelt en Bertus Wessels wandelen we terug over de Nevski Prospekt. We lopen langs de plekken waar de Vriezenveense Rusluie tot 100 jaar geleden woonden en werkten. De Hollandse kerk, de grote bazaar waar veel van hen winkels vestigden. Natuurlijk gaan we langs het beroemde en meest luxueuze hotel Grand hotel Europa dat tot 1918 van Hendrik Smelt was. We lopen naar binnen en zijn onder de indruk van de grandeur. We doen 300 jaar Vriezenveense geschiedenis in een wandeling van ruim anderhalf uur. We hebben de eerste dag al een goede indruk gekregen van wat die eenvoudige kooplieden uit Vriezenveen hier hebben gerealiseerd. De komende dagen met de handelsmissie zijn bedoeld voor onze Twentse bedrijven die nu de markt in Sint-Petersburg willen openen.”
Wethouder Oordt:
“Gisteren was de eerste dag van de Handelsmissie 2013 naar Sint-Petersburg in Rusland. We zijn vroeg vertrokken (6.00 uur) met de bus vanuit Vriezenveen. Met het vliegtuig vanuit Düsseldorf kwamen we in de middag aan in Sint-Petersburg. De reis verliep voorspoedig en zonder problemen. Alleen ontstond er enige consternatie toen 2 koffers verwisseld werden. De schrik bij Marie-Thérèse ter Haar, ėėn van de reisleidsters, was groot, maar het liep goed af. Bij de Russische douane verliep het wat chaotisch. Toch kwamen we op tijd in het hotel en hebben wat gegeten. Na het eten gingen we gelijk door naar het consulaat. In Moskou staat de ambassade en omdat een tweede ambassade in ėėn land niet kan, heet het in Sint-Petersburg 'consulaat'. Een mooi gebouw aan de rivier de Neva. De ontvangst was hartelijk en er waren al flink wat mensen. Auke Koops van 't Jagt als vertegenwoordiger van de restauratie van het grafmonument, maar ook de wielergroep van Chris Walraven. Die laatsten oogden toch wel wat vermoeid na hun lange fietstocht vanuit Vriezenveen. Het was erg gezellig en de gesprekken kwamen goed op gang. Zelf heb ik o.a. gesproken met Sergey Balanev. Hij is General Manager van de St. Petersburg Foundation for SME Development. Hij begeleidt buitenlandse bedrijven in Rusland. 's Avonds lopen we terug over de Nevsky Prospekt, de mooiste straat in Petersburg van zo'n 4 á 5 km. Vandaag, woensdag 4 juli, gaan we naar de Heineken fabriek en van Oord Baggeraar.”
Met een hartelijke groet vanuit Sint-Petersburg,
Burgemeester Visser en wethouder Oordt

Bekijk het volledige archief ›

Topscorer met het voetbalnieuws

Benieuwd naar het laatste voetbalnieuws? Iedere week houden we je op de hoogte. Je leest het op Delta FM.nl.

Naar voetbalnieuws ›

Uit je dak met de Single Top 30

Luister a.s. zaterdag ook weer naar alle hits uit de Single Top 30, met op het halve uur het Entertainmentnieuws.